Fundația Orange

Tendințe


Aura Bârdeș, formator Digitaliada: „Nu lipsa echipamentelor a fost cea mai mare problemă a învățământului online, ci formarea profesorilor”

Aura Bârdeș, formator Digitaliada: „Nu lipsa echipamentelor a fost cea mai mare problemă a învățământului online, ci formarea profesorilor”

FOTO: Aura Bârdeș, formator Digitaliada


Astăzi vorbim cu Aura Bârdeș, profesoară de matematică și TIC la Școala Gimnazială Corbii Mari din Dâmbovița și formator Digitaliada pentru cursul acreditat „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor prin utilizarea instrumentelor digitale”.

***

Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de formator?

A fost o experiență deosebită, deoarece programul de formare pe care l-am susținut a fost unul „viu”, diferit de majoritatea cursurilor de perfecționare, remarcându-se caracterul practic al acestuia. În fiecare moment partea teoretică a fost urmată de realizarea efectivă a unei cerințe cu instrumentul digital prezentat, astfel încât cele trei, chiar patru ore de curs față-în-față au trecut foarte repede, senzație pe care am avut-o atât eu, cât și cursanții. A fost o provocare să livrez un program atât de necesar în condițiile actuale, numărându-mă printre cei care credeau, și înainte de pandemie, că îmbinarea armonioasă a predării clasice cu digitalul este cheia succesului în ceea ce privește formarea elevului.

Ce așteptări și ce temeri aveau cursanții? Cum a fost atitudinea lor față de curs, cum a fost implicarea lor și cum a fost comunicarea dintre voi?

Cursanții au pornit cu temeri mari, dar și așteptări pe măsură. Au utilizat puțin resursele digitale în online (din motive diverse, pornind de la lipsa echipamentelor, conexiunea slabă la internet, faptul că nu beneficiaseră de formare anterior școlii online). Apreciez că s-au implicat, chiar și cei care erau rezervați la prima sesiune, și că, pe măsură ce sesiunile de formare treceau, erau tot mai încrezători și mai dornici să progreseze.

Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?

Am remarcat implicarea lor, spiritul de echipă și dorința de a-și dezvolta competențele digitale, pentru a avea la îndemână instrumente digitale variate prin intermediul cărora să realizeze un demers didactic în egală măsură atractiv și eficient.

Care sunt diferențele și provocările din perspectiva dumneavoastră între a preda un curs online elevilor și a preda un curs online colegilor de breaslă?

Cea mai mare provocare a fost, ca și la o oră online cu elevii sau în sala de clasă, să realizez acel climat de lucru relaxat, dar care să creeze contexul atingerii competențelor vizate. Consider esențial ca fiecare cursant să se simtă confortabil, implicat și motivat.

De ce considerați dumneavoastră că este util acest curs în formarea profesorilor?

Consider că nu lipsa echipamentelor a fost cea mai mare problemă a învățământului online, ci formarea cadrelor didactice. Clar învățământul online este diferit și elevul rămâne prezent în adevăratul sens al cuvântului doar dacă este motivat să facă asta, dacă înțelege importanța activității respective și aportul acesteia pentru evoluția lui.

Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului? Ați avut parte de întâmplări plăcute sau amuzante care merită spuse și povestite aici?

Fiecare curs a avut și momente amuzante, dar cred ca sesiunea de Toontastic a dat naștere unor clipuri gen „Teatru forum”, în care cursanții s-au regăsit în anumite momente, au văzut cu alți ochi experiențe din sala de clasă, din perspectiva elevului.

Care a fost cea mai mare bucurie/satisfacție ca formator? Ce feedbackuri ați primit de la cursanți?

Cea mai mare satisfacție a fost să văd diferența totală dintre atmosfera de la prima temă a cursului, cu îngrijorare, scepticism că pot finaliza un program atât de complex și cea de la final, când parcă ne-am fi dorit să nu se termine. Feedbackul de la finalul programului a evidențiat faptul că și-au însușit lucruri deosebit de utile, aplicabile în diverse momente ale lecției (nu exclusiv la evaluare) și că s-au simțit bine.

Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?

Să fii formator Digitaliada îneamnă în egală măsură, provocare, responsabilitate, dar și oportunitatea unei experiențe unice, convingerea că livram un program care îmbunătățește vizibil învățarea, cu mijloace atât de familiare unor elevi născuți în era tehnologiei.

***

Iată și impresia pe care cursul Digitaliada i-a lăsat-o domnului Cornel Vasile Miron, profesor la Școala Gimnazială din Comuna Lungești, județul Vâlcea, care a participat într-una dintre grupele formate de Aura Bârdeș:

„Cursul a fost pentru mine foarte util. Deși am fost cam sceptic la înscriere (câțiva colegi care parcurseseră cursul mi-au spus că e foarte greu), după ce am făcut cunoștință cu formatorul, doamna Aura Bârdeș, am înțeles că va fi un curs foarte frumos și interesant. Doamna formator s-a făcut plăcută, a insistat ca fiecare cursant să își prezinte lucrările pentru a beneficia de ajutor imediat, ajutor pe care l-a oferit constant și din toată inima.

Cursul mi-a scos în cale aplicații și platforme care pot face activitatea didactică mai atractivă și mai plăcută și pentru profesor, și pentru elevi. Pe cât de amuzante și antrenante pot fi jocurile în Kahoot! sau Quizziz, pe atât de utile pot fi testele create în Socrative sau pe Platforma Digitaliada! A fost destul de antrenant și a trebuit să dăm dovadă de creativitate pentru a crea clipurile în Toontastic. A fost puțin mai dificil să lucrăm în Tinker, dar cu îndrumarea doamnei formator am reușit să ne descurcăm.

Per total, cursul a fost minunat, am învățat multe lucruri noi și am cunoscut colegi de la care am avut ce învăța. Recomand tuturor celor care au ocazia să se înscrie cu toată încrederea la acest curs!