Fundația Orange

Tendințe


Constantin Ichim: „Digitaliada mi-a dat încredere că pot acum să transmit și altor colegi ceea ce am învățat”

Constantin Ichim: „Digitaliada mi-a dat încredere că pot acum să transmit și altor colegi ceea ce am învățat”

Constantin Ichim este profesor de TIC și directorul Școlii Gimnaziale „Samson Bodnărescu” din Gălănești. Astăzi ne povestește din experiența sa ca formator pentru cursul acreditat Digitaliada pentru cadrele didactice din învățământul preunivesitar.

Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de formator?

Pentru mine a fost o experiență nouă, care mi-a dat posibilitatea să pun în practică ceea ce am învățat în cadrul proiectului Digitaliada, să transmit altor colegi profesori informațiile și resursele pe care le-am descoperit în toate activitățile de formare Digitaliada, precum și în activitățile diverse prin care am promovat constant educația digitală.

Ce așteptări și ce temeri aveau cursanții? Cum a fost atitudinea lor față de curs, cum a fost implicarea lor și cum a fost comunicarea dintre voi?

Cursanții și-au exprimat dorința de a învăța lucruri noi, de a utiliza aplicații digitale care să le faciliteze predarea-învățarea-evaluarea în cadrul activităților didactice cu elevii. În același timp au fost puțin timorați de ideea că noțiunile de curs, mai ales partea practică, va fi dificilă pentru ei, că nu vor reuși să se descurce suficient de bine în aplicarea concretă a aplicațiilor digitale, fiind cursanți care au declarat că sunt utilizatori de nivel începător sau de nivel mediu.

În general, atitudinea față de curs a fost pozitivă, au manifestat curiozitate, interes, s-au implicat în activitățile face to face, precum și în realizarea sarcinilor de lucru. Comunicarea a fost constant bună, am colaborat bine cu participanții, iar ei și-au exprimat părerile, au primit ajutor, feedback și încurajări pentru a întări încrederea și dorința de a reuși.

Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?

Pe parcursul orelor de formare cursanții au evoluat continuu, de la orele de început unde au înțeles că pentru orice problemă pe care o vor întâmpina, formatorul va fi un sprijin și un coleg de echipă, până la finalul cursului, unde fiecare cursant a dovedit că a dezvoltat competențele digitale urmărite și a fost apreciat pentru munca depusă.

Care sunt diferențele și provocările din perspectiva dumneavoastră între a preda un curs online elevilor și a preda un curs online colegilor de breaslă?

Atât în predarea realizată cu elevii, cât și în predarea cursurilor online profesorilor este nevoie de răbdare, de colaborare, muncă în echipă, acordare de feedback pozitiv constant și o implicare constantă. Grupurile sunt de obicei eterogene, de aceea fiecare cursant, elev sau profesor, are nevoi diferite, este necesară o abordare individualizată. De asemenea, în contextul predării trebuie adaptate metodele, ritmul de lucru trebuie să permită fiecăruia să progreseze uniform în activitatea de învățare.

De ce considerați dumneavoastră că este util acest curs în formarea profesorilor? 

În contextul unei societăți în care digitalizarea este tot mai prezentă, iar în sistemul de educație învățarea online devine o componentă indispensabilă, acest curs vine în sprijinul profesorilor care doresc să ofere ceva nou, actual elevilor, care doresc să-și modernizeze actul didactic și care doresc să evolueze profesional.

Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului? Ați avut parte de întâmplări plăcute sau amuzante care merită spuse și povestite aici?

Am constatat că, de multe ori, colegii profesori acționează și reacționează precum elevii, iar spre surprinderea mea am observant colegi cu o hotărâre deosebită și cu o determinare crescută de a învăța lucruri noi, chiar dacă nu au fost utilizatori de tehnologie foarte mult anterior, asta însemnând că au realizat importanța a ceea ce ar putea aduce în plus în activitatea lor didactică. Au fost și momente amuzante, ne-am „jucat” cu aplicațiile și am învățat lucruri noi.

Care a fost cea mai mare bucurie sau satisfacție ca formator? Ce feedback ați primit de la cursanți?

Am fost foarte bucuros atunci când cursanții mi-au mulțumit pentru tot ce am făcut împreună, iar satisfacția mea a fost deosebită atunci când am văzut că fiecare cursant a reușit și a pus în practică în sarcinile de lucru ce a învățat la curs. Consider că atunci când grupul a fost satisfăcut de activități, formatorul a realizat ceea și-a propus. Feedbackul pozitiv de la cursanți a reprezentat pentru mine satisfacția unei munci bine făcute, rod al unei experiențe anterioare de succes în proiectul Digitaliada!

Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?

Pentru mine să fiu formator Digitaliada este chiar o onoare! Dacă cineva mi-ar fi spus cu câțiva ani înainte că voi face acest lucru, aș fi spus că nu va fi posibil. Proiectul Digitaliada și Fundația Orange mi-au oferit șanse și provocări deosebite, mi-au dezvoltat parcursul profesional și personal, mi-au dat încredere că pot realiza lucruri frumoase și că pot acum să transmit și altor colegi ceea ce am învățat.

Mulțumesc Digitaliada și susțin în continuare educația digitală dezvoltată prin această inițiativă!