Fundația Orange

Tendințe


Invitații Digitaliada: Anișoara Apostu – „Cea mai mare bucurie este faptul că pot să fiu de ajutor colegilor profesori”

Invitații Digitaliada: Anișoara Apostu – „Cea mai mare bucurie este faptul că pot să fiu de ajutor colegilor profesori”

Anișoara Apostu este profesoară de informatică și TIC la Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, Galați și formator Digitaliada. Am invitat-o să ne împărtășească motivația sa și impresiile după primele grupe de curs încheiate.

Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de formator?

Experiența mea ca formator a ȋnceput cu mici emoții, dar acum cȃnd sunt deja la a treia grupă de formare, simt o mare ȋmplinire pentru că știu că acest curs este foarte util și  vine ȋn ajutorul colegilor profesori. Instrumentele de evaluare prezentate la curs, facilitează munca profesorilor ȋn etapa de evaluare din procesul de predare-ȋnvățare.

Ce așteptări și ce temeri aveau cursanții? Cum a fost atitudinea lor față de curs, cum a fost implicarea lor și cum a fost comunicarea dintre voi?

Cursanții sunt curioși să exploreze platforma Digitaliada. Au recunoscut faptul că au avut temeri deoarece credeau că va fi un curs plictisitor, doar cu noțiuni teoretice sau că nu vor avea suficient timp pentru a parcurge toate temele propuse.  

Colegii cursanți sunt implicați și serioși. Aceștia ascultă cu atenție explicațiile și ȋși fac temele cȃt de bine pot. Pe parcursul cursului, am ținut permanent legătura și le-am comunicat dacă temele trimise au fost corecte sau dacă necesitau ȋmbunătățiri.

Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?

Dacă la ȋnceput colegii cursanți au fost stȃngaci ȋn folosirea platformei Digitaliada, pȃnă la sfȃrșitul cursului, datorită curiozității și perseverenței lor, au devenit experți ȋn utilizarea ei și ȋn realizarea testelor.La ȋnceput, se simteau copleșiți deoarece la fiecare webinar le prezentam ȋncă un instrument nou de evaluare. Dar la final, cȃnd am terminat toate cele 8 teme propuse de cursul Digitaliada, au recunoscut că fiecare instrument de evaluare  are "plusul” lui și toate aplicațiile prezentate sunt binevenite și necesare pentru o evaluare cȃt mai dinamică la clasă.

Pentru că eu folosesc aceste instrumente de evaluare la clasă, știu cȃt de utile sunt ȋn etapa de consolidare sau de evaluare, dar atunci cȃnd și colegii cursanți au lansat testele create de dȃnșii la orele de curs și apoi mi-au povestit de entuziasmul elevilor, mi-a fost confirmată ȋncă o dată utilitatea acestor instrumente și m-am simțit bucuroasă și ȋmplinită  pentru faptul că am putut fi de ajutor atȃt colegilor, cȃt și elevilor.

 

Care sunt diferențele și provocările din perspectiva dumneavoastră între a preda un curs online elevilor și a preda un curs online colegilor de breaslă?

Diferența este destul de mare: elevii participă la ore, ȋn mare parte, pentru că așa spun părinții și provocarea este foarte mare deoarece trebuie să realizez ore cȃt mai dinamice folosind aplicații cȃt mai diversificate, iar ȋn cazul colegilor profesori, aceștia participă la cursurile online fiind conștienți că este necesar să se documenteze permanent asupra noilor resurse utile ȋn procesul de predare-ȋnvățare-evaluare.

De aceea consider că este bine de să fim empatici și conștienți de toate eforturile depuse de colegii profesori ȋn ȋncercarea de a ține pasul cu această nouă generație de elevi digitali. 

De ce considerați dumneavoastră că este util acest curs în formarea profesorilor? 

Acest curs este foarte util colegilor profesori deoarece pune la dispoziție instrumente de evaluare care pot fi folosite atȃt la orele online, cȃt și la orele de la școală. Instrumentele de evaluare prezentate le ușurează munca în etapa de consolidare a cunoștințelor și mai ales ȋn etapa de evaluare, deoarece reduce timpul pentru scrierea subiectelor și printarea acestora, reduce simțitor emoțiile elevilor și timpul de corectare și notare a testelor.

Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului? Ați avut parte de întâmplări plăcute sau amuzante care merită spuse și povestite aici?

Surprize plăcute din partea cursanților au fost destul de multe. De exemplu: colegii m-au surprins plăcut ȋncă de la ȋnceputul webinariilor noastre cȃnd mi-au spus că s-au documentat asupra temei ȋnainte de a le-o prezenta, și-au creat deja cont pe platforma respectivă și au pus ȋntrebări concrete acolo unde nu s-au descurcat singuri ȋn crearea testelor de evaluare.   

Care a fost cea mai mare bucurie/satisfacție ca formator? Ce feedbackuri ați primit de la cursanți?

Cea mai mare bucurie este faptul că pot să fiu de ajutor colegilor profesori prezentȃndu-le o paletă de intrumente care să le vină ȋn ajutor pentru o evaluare facilă, exactă și mai dinamică.Feedbackurile colegilor cursanți au fost pozitive, au fost foarte mulțumiți de varietatea instrumentelor care se pliază la clasă, indiferent de disciplina predată.

O mare supriză am avut cȃnd am găsit, ȋntr-o temă pentru portofoliul de evaluare a unei doamne profesoare cursante, un mesaj de mulțumire pentru instrumentele de evaluare pe care le-a ȋnvățat ȋn cadrul cursului Digitaliada.

Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?  

Eu, ca formator ȋn cadrul proiectului Digitaliada, simt o mare ȋmplinire prin faptul că pot să ȋmpărtășesc cunoștințele asimilate prin participarea mea la cursurile de formare Digitaliada și astfel pot să facilitez munca la catedră a colegilor de breaslă.


*** 

Iată ce ne mărturisește și doamna Georgeta Dovleac, profesoară la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu” din Drăgășani, județul Vâlcea, după ce a urmat cursul acreditat „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor prin utilizarea instrumentelor digitale” sub îndrumarea Anișoarei Apostu: 

„Ca mulți dintre colegii mei, am fost și eu luată pe nepregătite în urmă cu un an, când pandemia ne-a închis în casă și a transformat școala pe care o știam în ceva cu totul nou, necunoscut, școala online. Fiind profesor de limba română, materie de examen, nu mi-am permis să iau lucrurile ușor, așa că am căutat soluții imediate și mi-am continuat orele în mediul online, experimentând diverse platforme, cu care m-am împrietenit destul de greu și gradual.

Vestea că vom putea urma acest curs m-a bucurat, deoarece am sperat să învăț mai multe lucruri despre platforme care m-ar putea ajuta în activitatea la clasă, ceea ce s-a și întâmplat. Cursul a fost nu doar util, ci și riguros organizat și predat. Deși aflasem și folosisem câteva dintre platformele despre care am învățat la curs, cum ar fi Kahoot! și Quizizz, nu reușisem să creez eu însămi teste, ci doar să le folosesc pe ale altor colegi, ceea ce mă limita. În schimb, am aflat lucruri extraordinare despre platforme pe care nu le cunoșteam, precum Socrative și Digitaliada sau Toontastic și Tynker.Cel mai pe gustul meu și utile pentru disciplina pe care o predau sunt Platforma Digitaliada și Socrative. Mi-au plăcut acestea două, in principal, deoarece oferă posibilitatea realizării unor teste mai complexe, cu un număr mai mare și mai diversificat de itemi.

Deși am petrecut mult timp pe platformă, ceea ce uneori a fost obositor, consider cursul foarte folositor, util tuturor cadrelor didactice, deoarece înveți în mod real.”