Radu Ruxandra
Trimis la 28.05.2023Obiectivele operaționale sunt ca elevii să identifice cuvintele derivate, să formeze cuvinte derivate, să recunoască sufixele și prefixele din componența unor cuvinte derivate.
Pentru a conduce la temă lecției, elevii au de rezolvat un rebus (care poate fi și în format digital), pe care, completându-l, găsesc cuvântul "derivarea", titlul lecției. Elevii primesc o fișă-ciorchine pe care o completează pe tablă sau în Jamboard pe parcursul orei cu informații legate derivare.
Elevii participă la un mic concurs: scriu în caiete într-un minut cât mai multe cuvinte înrudite pornind de la cuvântul "floare" (familia lexicală), apoi aceste cuvinte sunt scrise și pe tablă/ Jamboard. Elevii identifică elementul comun al tuturor cuvintelor, rădăcina, sufixele și prefixele pe care le clasificăm.
Elevilor le este prezentat un PowerPoint ce conține definițiile derivării, prefixelor, sufixelor, categorii de prefixe și de sufixe cu exemple. Oferă și ei exemple de prefixe, de sufixe și de cuvinte formate cu acestea pentru fiecare categorie în parte.
Lecția e sistematizată pe tablă/Jamboard și informațiile sunt notate de elevi în caiete. Elevii rezolvă o fișă de lucru (printată sau în format electronic) ce conține cerințe legate de derivare, tipuri de prefixe, de sufixe, care sunt discutate și corectate.
Pentru fixarea cunoștințelor și pentru evaluarea lor, elevii joacă în Kahoot un joc cu întrebări legate de lecție, de derivare, sufixe, prefixe, tipurile acestora, familie lexicală etc.
Radu Ruxandra, profesor de Limba și literatura română
Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, București
Trimis la 28.05.2023 - 20:41
Materialul este un proiect didactic al unei lecții mixte pentru clasa a VI-a ce are ca temă Textul descriptiv în versuri. Respectă programa de limba și literatura română actuală (OMEN nr.3393 / 28.02.2017) și folosește ca text suport „Balul pomilor” de Dimitrie Anghel.
Daniela-Aurora Ghiță
Școala Gimnazială Nr. 1, Galați
Materialul reprezintă un proiect didactic cu tema Caracterizarea lui Harap-Alb, lecție de predare, dar și de consolidare a cunoștințelor. E potrivită pentru clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a. Competențe generale - Participarea la interacțiuni verbale în diverse situații de comunicare.
Radu Ruxandra
Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, București