Fundația Orange

Media


Școala săptămânii: „Odată cu Digitaliada am îndrăznit să spunem că am pus Roești-ul pe hartă!”

Școala săptămânii: „Odată cu Digitaliada am îndrăznit să spunem că am pus Roești-ul pe hartă!”

Școala Gimnazială „Ion C. Constantinescu” din comuna Roești, județul Vâlcea s-a alăturat în 2019 programului Digitaliada. Cum s-au schimbat de atunci lucrurile pentru profesori și elevi? Și cum a fost, apoi, perioada pandemiei? Aflăm mai departe...

„Ne-am dorit ca școala noastră să devină vizibilă, așa că, mai în glumă, mai în serios, odată cu Digitaliada am îndrăznit să spunem că „am pus Roești-ul pe hartă!”. Digitaliada ne-a dat oportunitatea de a spera cu mai multă îndrăzneală la lucruri noi, care nu erau chiar la îndemână pentru o școală din mediul rural și totodată ne-a permis să abordăm direcții noi în educația elevilor noștri, dar și în pregătirea noastră ca profesori”, mărturisește Elena Stănișor, profesoară de limba și literatura română și directoarea școlii din Roești. 

Chiar dacă nu a avut dintotdeauna acces la toate resursele de care ar fi avut nevoie, Școala Gimnazială „Ion C. Constantinescu” este un loc în care profesorii sunt dedicați și au făcut mereu tot posibilul să ofere fiecărui elev șansa de a-și dezvolta potențialul. „Provin dintr-o familie de dascăli, iar educația a ocupat întotdeauna un loc de cinste. Așa că șansa de a deveni profesor în școala în care am învățat și în care au predat toată viața părinții mei, a devenit o împlinire a unei dorințe pe care am purtat-o mereu în suflet”, povestește cu mândrie Cristinel Dănuț Dicu, profesor de geografie-istorie. Pasiunea, sentimentul lucrului bine făcut, ajutorul oferit celor mici și contribuția în formarea noilor generații sunt alte elemente pe care profesorii școlii le menționează atunci când vorbesc despre meseria lor. 

Pentru Alexandra Din, profesoara de limba engleză, „un bun profesor trebuie să fie atent la nevoile elevilor săi, trebuie să știe să transmită informația, iar cea mai mare satisfacție a sa ar trebui să fie succesul elevilor săi”. Și mai mult, profesorul bun este cel „care inspiră, cel care știe să învețe odată cu elevii săi, cel care nu oferă soluțiile, ci îi ajută pe elevi să le descopere și, analizând, să ia decizia cea mai potrivită. Profesorul bun îndrumă, deschide, provoacă și, mai ales, nu abandonează”, așa cum completează doamna directoare Elena Stănișor. 

Cunoscându-i pe acești profesori, motivațiile și idealurile lor, devine ușor de înțeles cum reușesc să cultive performanța și educația de calitate într-o școală rurală și, cu răbdare, să schimbe întreaga comunitate. În cuvintele doamnei directoare Elena Stănișor, „o zi de școală obișnuită, înainte de Digitaliada, putea fi definită ca fiind mai degrabă ancorată în ceea ce numim tradițional, fără ca acest aspect să fie cumva negativ. Odată deveniți școală Digitaliada, curiozitatea și receptivitatea la nou au devenit aspectele definitorii ale activității profesorilor, elevilor și chiar a părinților. Este știut cât de greu se schimbă mentalitatea oamenilor, mai ales într-o comunitate rurală, situată destul de departe de oraș. Reticența resimțită însă la începutul implementării proiectului, în septembrie 2019, a fost înlocuită destul de repede de sentimentul siguranței și al optimismului că suntem pregătiți pentru a face față noului tip de educație, cea online.”  

Și Alexandra Din consideră că „dacă înainte de pandemie resursele digitale erau privite cu scepticism, acum au „câștigat încrederea”. De altfel, se consideră unul dintre profesorii care nu erau neapărat confortabili cu folosirea tehnologiei la clasă, mai ales în primii săi ani la catedră: „îmi amintesc cum, la început, încercam să țin cont de tot ceea ce învățasem în facultate, dar evitam folosirea sistemelor digitale. În timp, am fost încurajată să mă folosesc de tehnologie pentru a atrage interesul elevilor mei.” Astăzi, Alexandra Din știe cu siguranță care este aplicația cea mai îndrăgită de elevii săi: Kahoot!. „Consider că este una dintre cele mai utile aplicații, elevii sunt mai atenți la rezolvarea anumitor exerciții simțind competitivitatea.” 

Digitaliada a jucat un rol esențial în familiarizarea profesorilor cu mijloacele digitale, mai ales prin seminariile de formare pentru profesori. În plus, doamna directoare și profesorul de matematică-informatică din școală au organizat și alte sesiuni de instruire atât față în față, cât și online pentru ceilalți profesori pentru a-i ajuta să-și dezvolte competențele digitale. Pe măsură ce profesorii au prins mai mult curaj în folosirea aplicațiilor digitale la clasă, orizonturile copiilor s-au deschis și s-au creat noi oportunități de colaborare între dascăli și elevi:

„Cea mai frumoasă experiență a fost când școala noastră se pregătea pentru o vizită de promovare în cadrul proiectului și am avut cea mai mare mobilizare de forțe și creativitate în rândul colegilor și al elevilor. În zilele acelea am realizat că Digitaliada ne-a făcut cel mai mare cadou, „ne-a adunat pe toți la masă”, toți aveam același scop – de a arăta că suntem mândri de școala noastră. Concentrarea aceasta de energie pozitivă a fost extrem de spectaculoasă, în special pentru că a fost ultima experiență înainte ca școala să se mute pentru o perioadă destul de lungă în mediul online”, își amintește doamna directoare Elena Stănișor. 

De altfel, experiența pandemiei a consolidat și mai bine echipa profesori-elevi, așa cum remarcă tot doamna directoare a școlii: „Relația cu elevii este bună, elevii au încredere în profesorii lor. Curiozitatea lor, uneori și reticența lor, ne-au provocat să fim mai buni, mai creativi, mai receptivi unii la alții. Ar trebui îmbunătățită relația cu părinții, ei să devină parteneri adevărați în educație.” 

Comunicarea, feedbackul și transparența au fost elementele asupra cărora s-au concentrat mai mult profesorii în perioada școlii online pentru a se asigura că relația cu elevii și părinții nu are de suferit. 

Atitudinea deschisă și constructivă pe care a cultivat-o mereu echipa școlii din Roești este cu siguranță un atu în contexte neprevăzute, cum a fost anul școlar marcat de pandemie și incertitudine. „Avem multe proiecte și cred că asta spune multe despre noi – ne place să explorăm, să încercăm, nu ne sperie eșecul unei acțiuni, pentru că îl privim doar ca pe o variantă care a dat greș, dar mai sunt variante pe care le putem încerca, iar una cu siguranță va fi cea de succes” – aceasta este abordarea încurajată de doamna directoare Elena Stănișor, care îi motivează pe colegii de catedră să fie implicați și mândri de ceea ce fac. 

Iar acest lucru se vede în rezultatele pe care le au, așa cum povestește Alexandra Din, profesoara de limba engleză: „Mi-ar plăcea să se cunoască faptul că suntem implicați în mai multe proiecte, că prioritatea noastră sunt elevii noștri și întotdeauna încercăm să adaptăm cursurile la interesele lor folosind tehnologia. O activitate dragă mie este pauza de lectură, în care toți elevii citesc timp de zece minute în fiecare zi de școală.”

***

Școala Gimnazială „Ion C. Constantinescu”, din comuna Roești, județul Vâlcea, este una dintre cele 10 școli selectate în ediția a IV-a Digitaliada