Fundația Orange

Tendințe


Webinariile Digitaliada pe perioada suspendării orelor: “Un curs care a contribuit la reinventarea mea ca profesor”

Webinariile Digitaliada pe perioada suspendării orelor: “Un curs care a contribuit la reinventarea mea ca profesor”

Fundația Orange a adaptat desfășurarea programului Digitaliada la noile condiții de învățare la distanță, în contextul în care întregul proces educațional s-a transformat.


De la suspendarea cursurilor, au fost susținute 28 de webinarii pentru profesori din toată țara, dornici să învețe să folosească resursele și platforma interactivă gratuită Digitaliada Învățare și Testare online. Webinariile gratuite destinate utilizării metodelor digitale de predare prin folosirea platformei Digitaliada Învățare și Testare online au fost organizate pentru peste 600 de profesori de diferite discipline.

Platforma Învățare și testare online este foarte utilă pentru continuitatea procesului educațional, pentru orice profesor și elev din România. Această soluție de Learning Management System este permanent gratuită și poate fi utilizată pe orice tip de echipament. La acest moment, pe platformă există deja 85 de lecții și 1000 de exerciții la matematică, 200 de probleme de matematică pentru clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, demonstrate în GeoGebra și peste 950 de teste pentru diferite materii.

Pentru a vedea exact impactul webinariilor Digitaliada, am apelat la profesorii care au beneficiat de resursele puse la dispoziție în cadrul acestora. Astfel, ne-a fost întărită convingerea că este extrem de important să continuăm să construim la stâlpul educației digitale din România. 

”Țin să mulțumesc celor care au creat Digitaliada și, implicit, trainerilor care ne-au învățat să utilizăm programele, resursele și tot ceea ce facilitează comunicarea on-line pentru elevi, profesori, părinți. Această platformă laborioasă a adus ”de urgență” oportunități și căi de transmitere la distanță dintre cele mai complexe, dar în același timp, complete. În cadrul întâlnirilor noastre, pot spune că ne-am împrietenit și am descoperit că suntem pe aceeași lungime de undă în ceea ce privește ajutorul și susținerea copiilor din programele educaționale Salvați Copiii”, ne-a mărturisit Claudia B. din București, profesor implicat în programele educaționale Salvați Copiii.

Un alt profesor implicat în aceste programe educaționale este Erika S. din Hunedoara, care ne-a spus că va folosi platforma și în viitor: ”Echipă profesionistă, care ne-a furnizat informații clare, precise și utile despre o platformă foarte bine gândită, ușor de folosit atât de către cadrele didactice, cât și de elevi și părinți. Mulțumesc pentru informații și abia aștept să colaborăm și pe viitor!” 

”În vremuri confuze, în care mediul online ne pare încă necunoscut, Digitaliada ne-a oferit o pistă prin care să sprijinim copiii în procesul educațional. Faptul că profesorii pot monitoriza prezența și activitatea copiilor constituie un plus, iar resursele educaționale sunt un ajutor real în munca de zi cu zi”, ne-a spus Andra N. din București, de asemenea unul dintre profesorii implicați în programele educaționale Salvați Copiii.

Oana B. din Suceava ne-a vorbit despre modul în care Digitaliada se diferențiază de alte platforme similare: "Deși la o primă vedere, Digitaliada pare o platformă dificil de gestionat de către cei care nu au mai fost nevoiți să apeleze la predarea online, pe parcurs, platforma a devenit destul de prietenoasă. Structura armonică a secțiunilor (teste, rezultate, activități), multitudinea materialelor educaționale, dar mai ales cele 4 niveluri de acces (director, cadru didactic, elev, părinte) sunt puncte forte ale acestei platforme. Monitorizarea progresului fiecărui elev în parte constituie o adevărată bază de date, făcând ca Digitaliada să se diferențieze de multe alte platforme, mult mai superficial concepute și structurate. Ne-am dori ca, pe viitor, platforma să ofere și conținuturi digitale specifice învățământului primar. Mă bucur că am beneficiat de instruirea din cadrul cursului de formare online. Informațiile livrate au fost extrem de bine sintetizate, foarte precise și transpuse într-un limbaj accesibil. Mulțumim formatorilor pentru sprijinul acordat în clarificarea unor noțiuni insuficient însușite de către cursanți, pentru disponibilitatea manifestată, coerența și claritatea modului de prezentare a informațiilor. Un curs care a contribuit la redefinirea priorităților mele profesionale și la reinventarea mea ca profesor…”, ne-a povestit Oana B.

Așa cum spune și Alina Zăbrăuțanu, profesor la Școala Gimnazială Nr. 1 Sărata, Bacău, perioada în care ne aflăm este plină de provocări, atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Tocmai din acest motiv, este esențial ca aceștia să beneficieze de tot sprijinul de care au nevoie în această tranziție spre o școală diferită, o școală mai digitalizată și mai atrăgătoare pentru copii.

"Consider că traversăm o perioadă foarte dificilă a muncii nostre ca profesori, o perioadă pentru care nu eram pregătiți pe deplin, sau poate chiar deloc, cea a predării on-line. În platforma Digitaliada, fiecare cadru didactic a găsit o sumedenie de materiale utile atât pentru predare, cât și pentru evaluare. Dar, din punctul meu de vedere, cel mai important câștig au fost ghidurile de utilizare ale diferitelor aplicații informatice care ne pot facilita predarea unei anumite noțiuni. Pe lângă faptul că erau foarte explicite în ghid, formatorii de la Digitaliada ne-au explicat ”pe viu” cum să utilizăm aplicațiile: Geogebra, Kahoot sau Tynker. Asemeni elevilor noștri, ne-au provocat să lucrăm noi, profesorii, anumite probleme sau teste utilizând aplicațiile menționate, astfel că noutățile nu au rămas doar niște noțiuni aflate, ci însușite temeinic. Cu toții am dobândit un bagaj important de resurse educaționale și așteptăm cu drag și vădit interes următoarele întâlniri/formări la care vom participa în programul Digitaliada”, ne-a povestit Alina Zăbrăuțanu.

Violeta Corbu, prof. Matematică la Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaș Soter” din Buzău este un profesor care dorește să învețe, în așa fel încât din toamnă să poată să le ofere copiilor soluțiile potrivite, adaptate contextului în care aceștia se vor afla.  "Trebuie să recunosc că mi-aș fi dorit să fi utilizat mult mai mult noile tehnologii înainte de perioada suspendării cursurilor. Dar întotdeauna au existat diferite piedici: de natură tehnică, logistică, etc. Desfășurarea orelor online a oferit însă oportunitatea diversificării resurselor educaționale. Și cum elevii noștri sunt nativi digitali, au apreciat utilizarea acestor resurse educaționale online. Una dintre acestea este platforma Digitaliada. Elevii au parcurs lecțiile online, în completarea informațiilor primite în cadrul lecțiilor interactive. Rezolvarea exercițiilor structurate pe nivele de dificultate le-a oferit un feedback imediat asupra rezultatelor învățării. Rezolvarea testelor le-a oferit prilejul să utilizeze noțiunile învățate și să revină asupra celor mai puțin înțelese”, ne-a spus profesoara. 

În plus, a adăugat Violeta Corbu, "pentru mine, ca profesor, utilizarea platformei m-a ajutat să identific aspecte care necesitau explicații suplimentare, să facilitez activități diferențiate,  de la cele remediale, la cele cu nivel ridicat de dificultate. Recomandările pentru realizarea lecțiilor aflate în ghidurile pentru predarea matematicii cu ajutorul metodelor digitale au fost un sprijin neprețuit pe toată perioada suspendării cursurilor. Fără a utiliza culegerile de probleme Geogebra competențele mele în utilizarea acestei aplicații ar fi fost mult diminuate. Aștept cu nerăbdare noutățile și chiar dacă suntem la începutul vacanței încerc să găsesc soluții optime pentru desfășurarea cu succes a activităților de învățare din anul școlar următor”.