Fundația Orange

Tendințe


Concursul #Digitaliada încurajează crearea de conținut și resurse pentru un învățământ modern

Concursul #Digitaliada încurajează crearea de conținut și resurse pentru un învățământ modern

Au fost desemnați câștigătorii celei de-a doua ediții #Digitaliada. Pe lângă emoțiile concursului, în sine, și a celor 8 profesori premianți, încurajator a fost numărul mare de înscrieri.

129 de materiale digitale educaționale au intrat în concursul #Digitaliada, iar juriul a selectat 9 câștigători. Profesorii au răspuns inițiativei Fundației Orange, interesul pentru acest concurs crescând în fiecare an.

Tehnologia este peste tot, în aproape fiecare parte a vieții noastre, de aceea este un instrument de învățare valoros prin care lecțiile devin mai captivante și mai semnificative. Ea ocupă un loc important și în viața elevilor, deoarece ei iubesc tehnologia. Aceasta le permite să învețe în ritm propriu și îi ajută să-și amintească ceea ce au învățat”, susține unul dintre dintre câștigătorii ediției din 2018 a concursului.

Introducerea a trei secțiuni distincte pentru înscrierea și jurizarea materialelor digitale - Aplicații, Conținut video și Proiecte didactice, reprezintă noutatea ediției. Această separare a fost necesară pentru o mai bună expunere a materialelor digitale, dar și pentru a pune în valoare complexitatea și elementele specifice fiecărui material înscris pe platformă.

Inovație digitală educațională, curaj și emoții pentru cei opt premianți ai concursului #Digitaliada, ediția 2018. Din declarațiile lor, am înțeles că învățământul din România funcționează folosind și noile tehnologii, atât de prezente în viețile noastre de zi cu zi.

Premiul I, la secțiunea Aplicații, i-a revenit domnului profesor de matematică din județul Cluj, Sorin Borodi, un fan al platformei Digitaliada.

Aplicația pentru care a primit premiul cel mare se numește „Conul”și include toate etapele necesare parcurgerii temelor despre figura geometrică numită con. Lecția este compusă din 18 appleturi realizate cu ajutorul softului "GeoGebra”, încorporate într-un fișier html, pentru facilitarea navigării. Lecția respectă structura unei lecții clasice: se începe cu o actualizare a cunoștințelor, după care se trece la asimilarea noilor informații. Ȋn continuare, utilizatorul ia contact cu partea aplicativă a scenariului de lecție propus. Ȋn final, are posibilitatea să-și verifice abilitatea de aplicare a celor ȋnvățate, prin intermediul unui test consistent realizat cu softul "Hot Potatoes”.

După părerea mea, Digitaliada a reușit să facă un pas curajos pe acest tărȃm. A reușit să pătrundă acolo unde instituțiile statului sunt neputincioase, din lipsa fondurilor și dintr-o doză de rigiditate de care greu ne debarasăm.  Am urmărit mai multe videoclipuri ȋn care apăreau elevi din școlile Digitaliada. Ce am văzut? Elevi care nu mai urăsc matematica. Elevi care zâmbesc cȃnd văd o figură geometrică. Elevi curioși, elevi care investighează fenomene. Ȋn cȃteva secvențe de ȋnvățare, am văzut, cu adevărat, ce ȋnseamnă metoda problematizării, urmată de găsirea de soluții. Și roadele nu vor ȋntȃrzia să apară”, este părerea profesorului Sorin Borodi.

Doamna Elena Buric, profesor de limba franceză din județul Tulcea, revine la #Digitaliada și câștigă, de această data, premiul II, la secțiunea Aplicații, pentru materialul „Corpul uman. Învață să vorbești despre corpul uman în limba franceză!”. Materialul didactic reprezintă un dispozitiv complet de învățare online a limbii franceze care poate fi folosit atât la clasă, cât și în mod independent și a fost realizat pe platforma https://www.genial.ly, Conține 4 module, iar parcursul este intuitiv, ludic, relaxant, amuzant și eficient.

Despre platformă și concurs, doamna profesor susține: ”Cred că Digitaliada este o inițiativă dacă nu unică, atunci cu siguranță una dintre puținele de acest gen în spațiul românesc. Am salutat-o cu bucurie și așa a apărut dorința de a fi parte a acestui vast proiect național.  Mențiunea obținută în 2017 a fost un prilej de satisfacție, desigur. Dar, mai ales, posibilitatea de a contribui la formarea unei baze de resurse online, accesibilă profesorilor din România, a fost o motivație extrem de puternică, fiindcă mi-aș dori ca învățământul digital românesc să devină o constantă a vieții școlii și ca profesorii să recurgă în mod obișnuit la acest tip de învățare”. 

Domnul Florin Pop, profesor de informatică și T.I.C din județul Maramureș a primit din partea juriului premiul III, la secțiunea Aplicații, pentru materialul „Structura unui sistem de calcul”. Domnul profesor i-a convins pe jurați cu o aplicație care aduce în discuție viitorul și felul în care ne vom raporta la muncă.

Ne mișcăm repede, într-o lume tot mai aglomerată în care se nasc rapid nebănuite oportunități. Asistăm la o schimbare esențială la nivel economic și social care se va accentua în următorii ani. Concret, 65% din meseriile viitorului nu există azi, astfel că, trebuie să ne pregătim tinerii pentru locuri de muncă ce nu au fost încă inventate și pentru a rezolva probleme ce azi nu există, cu tehnologii nedescoperite. Haideți să ne imaginăm că se caută joburi precum Longevity consultant, Digital life manager, Cyber security officer, 3D Food Printers. Ne spun ceva aceste meserii? Probabil că nu. Și totuși, ele vor exista în viitorul apropiat, iar copiii de azi le vor practica.  Pentru că tehnologia este astăzi peste tot, în aproape fiecare parte a vieții noastre, ea reprezintă și un instrument de învățare valoros, cu ajutorul căruia lecțiile devin mai captivante și mai semnificative”, afirmă Florin Pop.

Premiul I, acordat în cadrul secțiunii Conținut Video, l-a primit Anda Laura Silea, profesor de limba și literatura română din județul Brașov. Aplicația câștigătoare „Idei principale la îndemână” este o lecție video de prezentare a conceptului de idei principale.

Este nevoie de o nouă abordare care să modifice paradigma receptării informației în cadrul orei de literatură, motiv pentru care mi-am asumat rolul de creator de material educațional digital. Pasiunea pentru abordarea digitală a informației din cadrul materiei pe care o predau s-a născut în 2012 când am înțeles că, pentru a capta atenția elevilor, trebuie să predau nu numai pe înțelesul lor, ci și conform mediului în care ei se dezvoltă, pornind astfel de la ideea lui M. McLuhan The medium is the message. Concursul #Digitaliada a reprezentat pentru mine o ocazie de a testa conceptul pe care doresc să îl propun nu numai elevilor din clasele cărora le sunt profesor, ci tuturor elevilor pentru a-i apropia astfel, prin aplicații, de domeniul teoriei literare, al literaturii și comunicării, ilustrându-le, într-o formă ușor acceptată de ei, concepte și teorii esențiale înțelegerii disciplinei Limba și literatura română.”, este de părere dna. Silea.

Premiu II, secțiunea Conținut Video, este câștigat de Mihai Agape, profesor de Informatică și T.I.C. din județul Mehedinți, pentru o serie de 10 tutoriale video pentru pentru un joc ce are în centru personajul Gobo

"Concursul de materiale educaționale în format digital, organizat prin proiectul Digitaliada, cred că își dovedește deja, prin cantitatea și calitatea materialelor publicate, eficiența în stimularea creativității profesorilor. Felicitări echipei Digitaliada pentru inițiativă și pentru modul ei de implementare", conchide domnul profesor.

Ionel Dumitru Nedelcu, profesor de limba română din județul Dolj, a obținut premiul III, secțiunea Conținut Video, pentru proiectul digital „Verbele Predicative” - o serie de tutoriale video despre identificarea verbelor predicative.

Cred că învățarea digitală poate compensa lipsa de interactivitate din cadrul școlii noastre tradiționale. De 10 ani încerc să folosesc mijloace digitale în procesul de predare, pe cont propriu. Mi-am construit un site unde încerc să le ofer elevilor mei materiale de învățare atractive: tutoriale video, teste etc.”, afirmă domnul profesor Nedelcu.

Domnul Florin Pop, profesor de informatică și T.I.C din județul Maramureș a fost cel care a primit din partea juriului și premiul I, secțiunea Proiecte Didactice, pentru aplicația „Siguranța pe Internet” - proiect educațional cu implementarea aplicațiilor Google pentru Educație.

Principalele mele preocupări sunt motivarea elevilor pentru învățare, dezvoltarea competențelor specifice secolului XXI, îmbunătățirea modului de predare și împărtășirea experiențelor didactice inovatoare cu ceilalți profesori colegi. Am o experiență bogată de predare și formare în învățământul preuniversitar și sunt pasionat de tehnologie încă din adolescență”, ne-a declarat dl. Pop.

Doamna învățătoare Didina Botgros s-a lăsat cucerită de paltforma Digitaliada și a cucerit premii la ambele ediții ale concursului #Digitaliada. Doamna învățătoare din Aninoasa, județul Hunedoara, folosește de multă vreme tehnologia la clasă, iar anul trecut juriul concursului de materiale digitale educaționale #Digitaliada i-a oferit premiul II pentru materialul digital „Universul”, la materia Geografie. Anul acesta a câștigat premiul II, secțiunea Proiecte Didactice, pentru aplicația ”Orizontul local Aninoasa„ - material digital structurat pe 2 teme ample de conținut și mai multe subteme: orizontul apropiat, cum ar fi sala de clasă, școala, localitatea și orizontul local cu referire la  probleme ale vieții reale, așa cum apar ele în context cotidian, cu focus pe identificare de soluții, rezolvarea de probleme ale lumii reale, în scopul dezvoltării competențelor pentru viață.

Principala motivație de a participa la acest concurs o reprezintă dorința de a-mi prezenta munca și experiența didactică. Digitaliada mi-a dat încredere că ceea ce fac la clasă este în beneficiul elevilor mei, că proiectele mele aplicate în activitățile formale și nonformale aduc un plus valoare procesului didactic actual. Studiez cu interes proiectele și aplicațiile postate pe portalul Digitaliada de colegii mei, ele fiind o sursă de inspirație pentru activitățile curente și totodată un mijloc de comunicare și colaborare pentru noi, cadrele didactice. Urmăresc și activitățile colegilor din Școlile Digitaliada și îmi doresc să facă parte și școala noastră din această mare comunitate care sprijină educația digitală în România”, afirmă cu mândrie doamna Botgros. 

Premiul III, secțiunea Proiecte Didactice, i-a fost acordat domnului profesor de matematică Ovidiu Huțuleac, din județul Suceava, pentru proiectul digital „Teorema lui Pitagora”. Împreună cu aplicațiile „Proiecții ortogonale pe o dreaptă”, „Teorema înălțimii”, „Teorema catetei” și „Noțiuni de trigonometrie” constituie un pachet destinat predării - învățării - evaluării unității de învățare „Relații metrice în triunghiul dreptunghic”. Acest soft educațional este destinat predării lecției „Teorema lui Pitagora” de la clasa a VII-a, una dintre cele mai utilizate teoreme în gimnaziu. Aplicația oferă în introducere informații despre viața și realizările cunoscutului matematician, obiectivele lecției, noțiunile teoretice necesare, o aplicație în care elevii trebuie să aplice teorema lui Pitagora în contexte variate și să estimeze distanțe, o serie de probleme practice pentru exemplificarea utilizării teoremei în viața reală, precum și o scurtă și simplă evaluare a cunoștințelor dobândite după parcurgerea lecției. 

Domnul profesor trage o concluzie simplă, în urma participării la concursul de proiecte digitale: „Digitaliada mi-a oferit oportunitatea de a cunoaște și alți oameni care consideră, la fel ca și mine că, pentru a te adresa acestor generații noi, numite de Marc Prensky ca fiind a „nativilor digitali” trebuie să vorbim aceeași limbă cu ei: cea digitală. Trebuie să reinventăm roata, trecând de la cea de căruță la cea de Formula 1. Principiul de bază al educației rămâne neschimbat de la inventarea ei: transmiterea de cunoștințe, deprinderi, priceperi, norme morale și de comportament pentru noile generații. Modul în care s-a realizat acest lucru însă s-a schimbat de-a lungul istoriei, iar acum, în contextul celei de-a patra revoluții industriale aflate în plină desfășurare, este momentul să se schimbe din nou”.